Morten Hansen Skatecity

skatecity_11_gldesign

Haderslev overhaler Sverige indenom og opfinder en ny kategori af skatepark. Der tilmed sælger øl. Ingen ringe bedrift. Find ud af hvad det går ud på og lær hvor højt man skal kunne ollie for at blive formand/tovholder for et projekt til 25 millioner.

Fortæl lidt om dig selv.

Morten Hansen, 36 år, Haderslev. Jeg har været formand for foreningen Skate City siden starten i 2004 og jeg har skatet siden jeg var tolv, dog med pauser.

Jeg er en del af første generation af skatere i Haderslev. Vi var en flok der startede i brødrene bisps indkørsel med flyouts og alt muligt andet hjemmelavet shit. Med tiden fik vi støtte af ungdomsskolen til at lægge asfalt på det areal der i dag er den lille betonpark. Den gang var det ikke sådan at finde hverken gear eller et fedt sted at skate. Jeg kan huske jeg cyklede til skateparken i Kolding for at købe mine første Airwalk sko, skatede hele dagen og så cyklede jeg hjem igen. Det var (andre) tider.

Hvordan blev du involveret i Skate City projektet?

Jeg forlod Haderslev og var ude og rende hornene af nogen år. Da jeg så kom tilbage fra København var det egentlig bare for at trække vejret men så mødte jeg en underskriftindsamling for en skatehal. Jeg meldte mig som formand/ tovholder da der ikke var nogen erfarne skatere i initiativgruppen bag underskrift indsamlingen. Siden har ingen kunne holde mig væk.

Efter vi kom i gang med det kom lysten til at skate rigtigt tilbage og nu prøver jeg at komme afsted minimum et par gange i ugen selvom det ikke altid er lige let med en streetdome om halsen. Nu er der så gået 8 år og det er blevet til et streetsport & kulturhus.

skatecity_15_gldesign

Hvor højt kan du ollie?

Jeg går ud fra vi taler i måleenheden boards-på-højkant-sat-i-hak? Jeg tror ikke jeg kan snige min røv over mere end fire, max, på en god dag. Måske kun tre. I Public Domain er der en scene med en politibetjent der fanger en knægt i en “N weak ollies” zone. Jeg frygter altid det snart bliver mig, så jeg har en lille plan om at få skatet igennem denne her sommer.

Hvor ligger Haderslev?

Spørg Google. Hvis man er københavner er det nok lettest at forstå hvis man søger efter Duborg via Kolding på Google maps. Efter 256 kilometer kører du næsten lige forbi Haderslev. Så vidste Ebbe i hvert fald hvor vi var.

Hvordan tror du at de lokale ville reagere hvis der en morgen lå ti mand og sov i telt i nærhed af parken?

De ville tænke i er sgu nok lige lovligt tidligt på den. Der er en nabo som altid skriver pissesure læserbreve i avisen, og jeg tror sgu han ville komme efter jer med både fyldepen og stok. Ud over ham er vi sgu ret gæstfri herude i udkantsdanmark. Jeg tror i ville ende på en sofa et sted.

Hvor længe har det stået på og hvornår håber i at blive færdige?

Underskrift indsamlingen blev lavet i start 2004 og foreningen etableret oktober 2004. Vi håber at kunne slå dørene op sommer 2013
Læs om milepælene her: http://streetdome.dk/design/baggrund/item/historie-2004-2012?category_id=63

Hvor stor en del af det samlede projekt kan skates?

”Alt” kan vel skates? Jeg vil hellere sige at hovedattraktionen er skateparken, den fylder næsten halvdelen af hallen. En stor del af de udendørs arealer kan skates...men også bruges til andre ting. Grundlæggende er det ikke en idrætarena, men et byrum hvor man selv i høj grad definerer hvad der skal skates eller hvad man nu ellers er til.

Hvor langt er der fra parken til den nærmeste kiosk eller bar der sælger øl?

Det sælger vi sgu da i huset sammen med gear, kaffe osv. Har du nogensinde været i et kulturhus der ikke sælger øl og vand?

Troels er bekymret for den dybe del. Hvad sker der med at der ikke er væg mod væg?

Grundlæggende er idéen at gøre trannyskating til spots på et streetareal istedet for en afgrænset sektion man enten kører i eller ej. Der er et utal af linjer ind i, inde i og ud af flowarealet. Der er masser af transfer muligheder i mange forskellige sværhedsgrader, et utal af trannyskating muligheder der kan skates som spot, som almindelig bowlsektion eller kombineres i linjer der starter eller slutter.

skatecity_17_gldesign-1

Derudover har vi tænkt arealet som et konkurrence areal der hylder skateboardings historie og ståsted anno 2012 hvor street, park og trannyskating er fusioneret mere end nogensinde. Vi vil gerne lave nogen events og aktiviteter der tager udgangspunkt i et unikt areal der har noget anderledes at byde på og ikke udkonkurrer byrummet og streetspotsene, men supplerer og understøtter.

Angående farten. Niveauspringene fra sektionerne rundt om og ned i flow sektionen vil give rigtig meget fart . Der ud over rummer de dobbeltkrumme linjer og niveauforskellene i flowsektionen allesammen fart genererende former. Sidst men ikke mindst så er banksene rundt om igloen større end de ser ud. Endelig er arealerne mere tight end de ser ud. Visualiseringen af mennesker/skatere på renderinger er ikke nødvendigvis hundrede procent i målestok, og det gør også at det kan snyde med fornemmelsen af farten der genereres.

Hvordan er det at arbejde med Glifberg & Lykke design?

Samarbejdet har været super fedt og kørt rigtig godt. Der er en masse formalia som man skal overholde så en del af min opgave var at formulere en præcis opgave, som hedder et byggeprogram og så kører arbejdet i faser hvor man detaljerer mere og mere. I faserne arbejder designerne uforstyrret og fremlægger så arbejdet på hvert stadie til kritik og feedback hvorefter der tegnes videre.

Faktisk startede Ebbe allerede inden iglo hallen kom på banen, så han har været med på sidelinjen igennem alle udfordringerne. I første udkast til projektet designede Ebbe en bowl hvor udgangspunktet var at lave den i træ. Der mødte Ebbe og jeg hinanden. Han har hjulpet os frivilligt i nedgangstider. Vi har haft mange gode skateboarding snakke, inden projektet overhovedet var realistisk. Rune og Ebbe arbejdede sammen på Multi Parken i Helsingør og blev efterfølgende hyret af Haderslev kommune, men det hele startede lang tid før bare med Ebbe.

Med Glifberg & Lykke startede vi med nogen gode lange indledende møder hvor alt blev diskuteret. Med Ebbes kendskab til projektet så kørte arbejdet meget fremadrettet derfra. Møder blev afløst af arbejde online med google talk, Skype, dropbox, google skecthup og gmail. Det er næsten som at være og arbejde sammen fysisk. Det var en super fed og meget tidsbesparende arbejdsmåde som helt klart har hævet projektet, fordi det gav overskud til at fokusere på kerneopgaven.

Vi har haft en god fælles forståelse for hvor vi skulle hen, og processen har været meget kreativ, åben og visionær. Selvom det har været store udfordringer undervejs har der været fokus på de gode løsninger hele vejen. Det har været halvt arbejde og halvt kærlighed til skateboarding, og det er mere end man kan forlange af nogen, så der er kommet venskaber og et meget tilfredsstillende resultat ud af samarbejdet.

Ankommer de så sammen i Runes BMW? Med jakkesæt på?

Rune kommer altid i sin BMW. Jeg syntes dog den har været lidt beskidt måske var det derfor han ikke var i jakkesæt, men bare mødte op i noget Volcom gear. Ebbe kører Volvo. Nu Volvo købt i Jylland. Jeg tager æren for at han lever i sus og dus, fordi han har sparet så mange penge på Duborg ruten når han skulle til byggemøder i Haderslev. SkateCity StreetDome ligger det helt rigtige sted, når først rygtet om vejen til Ebbes nye livsstil spreder sig...

rune_glifberg_ebbe_lykke

Redaktionel note: De holdninger der udtrykkes i photoshoppen afspejler ikke nødvendigvis virkelige udsagn fra Glifberg & Lykke design.